Философия на реформата

Философията на предложената данъчна реформа е в съгласуването на механизмите за събиране на приходи на държавата с принципите на пазарната икономика чрез включването на държавата като равен участник в самия пазар. Пазарната икономика изисква взаимодействието между потребители и производители/доставчици да се определя на базата на търсене и предлагане. За да участва в пазара, вместо да го затруднява, държавата трябва да получава приходи от него единствено за стоки и услуги, които тя предлага, и които са търсени на пазара.
Първата част от изискването е държавата да предлага стоки и услуги и единствено те да служат като източник на приходи. Това означава, че държавата може да отдава под наем само ресурси, които са й предоставени за стопанисване от нацията.
Втората част от изискването е цената на стоките и услугите, които държавата предлага, да се определя от реалното търсене на пазара. Държавата разполага с достатъчно ресурси, предоставени й за стопанисване от нацията, които тя трябва да управлява като добър стопанин. Това включва поддържане и подобрения, както и контрол над правилното им използване. Сред ресурсите, с които държавата разполага, са: земя - земеделска, жилищна, индустриална, горски фонд, курортни зони, депа за отпадъци; суровини - вода, минерални извори, находища на полезни изкопаеми; обществена инфраструктура - автомобилна и железопътна мрежа, авио-маршрути, реки, язовири; работоспособно население.

Предложената данъчна реформа не налага промяна в политиката на държавата за регулация на социалната и икономическа система в страната.

Дайте своето мнение!

Дайте своето мнение за предложението за реформа!

Най-отдолу на страницата има и анкета, в която може да гласувате дали подкрепяте предложението.

От къде ще дойдат парите?

Предложението за данъчна реформа изисква от държавата да не събира данъци. В момента това е основният източник на приходи в хазната. Реформата, разбира се, ще намали до известна степен разходите на държавата, но въпросът колко пари може да събере държавата участвайки на пазара е ключов за приложимостта на реформата.

В следващите дни на базата на информация, до която имам достъп, ще съставя примерна "ценова листа" на стоките и услугите, които държавата може да предлага, заедно с оценка на приходите за година. Подробности за изчисленията ми може да намерите на страница "Изчисления".



За сравнение, приходите в държавния бюджет на Република България за 2011 година са за малко над 16 милиарда лева (16076047300 лева).

Дайте идеи и предложения за какви стоки и услуги може да предлага държавата както и за източници на информация, от които може да се извлекат стойности за реалните цени спрямо търсенето!

Какво променя предложената реформа?

Очевидно следствие от въвеждане на реформата е в промяна на източника на приходи към хазната. Много по-важни са промените на ценностната система на системата, които могат и трябва да произлязат от това. Реформата трябва да:

  • Замени наказването с данъци на производството и услугите с поощряване на ефективните производство и услуги. Данъчната тежест равномерно забавя икономиката. Когато обаче дадено лице въведе технология или процес, които му позволяват да произвежда повече блага за сметка на по-малко обществени ресурси (земя, инфраструктура, труд), то автоматично ще плаща по-малко. Освободеният ресурс ще е наличен за допълнително производство.
  • Замени грижата на държавата за опазване на институциите с грижа за обществото и неговите ресурси. Вместо изразходване на ресурсите на обществото за борба с явления вредящи на институциите (като укриване на данъци), държавата трябва да се фокусира върху увеличаване и облагородяването на ресурсите на обществото. В това число: подобряване стандарта на живот на хората, тяхното здраве, обучение и квалификация; подобряване на инфраструктурата; поощряване наразумното използване на ресурсите на България.
  • Замени наказването на добавяне на стойност от Данък Добавена Стойност (ДДС) с поощряване на добавянето на стойност.
  • Замени наказването при получаване на доход от Данък Общ Доход (ДОД) със стимулирането на по-разумно използване на обществените ресурси.
  • Премахне различните стандарти породени от данъчните преференции и механизмите за данъчно облагане.
  • Премахне наказването на стремежа към по-висок стандарт на живот от Данък сгради. Тъй като държавата няма принос към подобряването на сградите, тя няма право да го таксува.
  • Освободи много човешки потенциал понастоящем ангажиран с бюрокрация за подпомагане на бизнеса и благоденствието на населението.

Дайте своите коментари за какво трябва да се промени в ценностната система на държавната администрация във връзка с данъчната система!

Сивата икономика

Сивата икономика има много измерения, но ако се съсредоточим върху последиците й върху приходите на държавата и пазарния принцип, ще направим няколко важни наблюдения.
Първо, сивата икономика ощетява държавата заради укриването на данъци и такси. Разбира се,  държавата се опитва да компенсира това като облага допълнително светлата икономика. Тъй като отношението на сива към светла икономика е доста голямо - от порядъка на 1:3 - това е сериозно вмевателство в пазара. Освен това, обаче, държавата изразходва голям ресурс и за борба със сивата икономика.
Второ, сивата икономика ощетява част от участниците за сметка на други. Тъй като почти всеки в някаква форма (съзнателно или несъзнателно) участва и в сивата икономика, не е много ясно кой колко е ощетен. Крайният ефект, все пак, е че пазарът е изкривен.

Предложената тук реформа предлага ясно решение на този проблем. Тъй като пазарът сам по себе си не е предоставен за стопанисване от държавата, тя няма право да го облага с данъци. По тази дефиниция понятието "сива икономика" има валидност само в рамките на пазара и сива икономика със стоки и услуги, които не произлизат директно от държавата, не могат да намалят приходите й.
Остава единствено проблемът със сивата икономика свързана с обществените (държавни) ресурси. Примери за такива са незаконно ползване на земя и трафик на хора.

Превръщане на реформата в реалност

За да превърнем предложението за тази реформа в реалност планирам:
  • Да събера съмишленици и проуча дали идеята се приема от обществото. Първата ми стъпка в тази посока е публикуването на този blog и популяризирането му в интернет простанството. До момента съм пуснал теми в следните форуми:
    Регистрирал съм линк към блога в:
    и в класация за блогове/сайтове:
    • Блог класация,
    както и коментари към статии в regal.bg, investor.bg ...
    Първата ми цел е 100 гласа в анкетата на блога.
  • Да създам инструмент, с който всяко физическо или юридическо лице може да провери нагледно как ще се отрази предложената промяна върху собствените му финанси;
  • Да се свържа с организации, които могат да дадат експертна оценка за състоятелността на предложението. Такива организации са И.П.И (http://ime.bg), ИМП (http://www.modernpolitics.org);
  • Да се свържа с организации, които могат да помогнат за предлагане на реформата - чрез свързване с Народното събрание или дори провеждане на референдум.
Дайте предложения и идеи за това как най ефективно могат да се изпълнят тези стъпки! Можете ли да предложите други действия?