Както при по-старите страни членки от Съюза, така и в България образованието се смята за топ приоритет на правителството, само че предизвикателствата пред страната ни са доста по-големи поне заради три причини.
Първо и най-страшно е, че населението в трудоспособна възраст в България се съкращава с много по-бързи темпове от това в Западна Европа. Това налага търсенето на още по-голяма производителност на труда при обучените кадри, което е основен фактор за икономически растеж.
Второ, въпреки високите нива на образованост типични за бившите социалистически държави, все още има съществени пропуски със системата на ЕС. Най-голям е проблема със заниженото качество на образователния продукт и с липсата на заинтересованост у учениците и студентите (все по-ниското присъствие в учебните зали).
Третото предизвикателство пред осигуряването на добро образование е свързано с неравнопоставеността на отделните социални и етнически групи в обществото. Представителите на ниската класа, живеещи в провинциалните градове или села, както и тези от малцинствата са най-засегнати от липсата на качествено образование, което ги обрича на икономически и социален риск в бъдеще.
България е задължена да предприеме по-решителни крачки към реформиране на образователната си система, ако желае да има подготвени кадри готови да работят за икономическия прогрес в идните години. Това обаче изисква политическа отговорност от страна на правителството, особено в дни като днешните, когато учителите не са в класните стаи, а протестират пред министерския съвет.
В доклад на Световната банка са заложени няколко спешни мерки, които трябва да бъдат взети, за да се реформира образованието и да бъдат осигурени пари за по-високото възнаграждение на работещите в сферата на науката.
Като цяло предвижда се сериозен режим на икономии от страна на Министерството на образованието и науката, тъй като в момента не се изразходват рационално ресурсите. Важна стъпка е закриването на професионалните училища, които обучават деца под 16-годишна възраст и изискват допълнително държавно финансиране. Общият брой на закритите училища в цялата система на МОН трябва да е близо 400, а учителите трябва да станат с 30% по-малко.
В момента средно за България, има прекалено много учители на малък брой деца. Като изключим големите областни градове, в по-малките се срещат феномени един учител на съвсем малка група ученици от дори под 10.
Предвиждат се и редица закривания на университети, които от сегашните 40 трябва да станат не повече от 20. С това ще бъдат съкратени и 8,000 университетски преподаватели, голяма част от които не са нужни за работата на ВУЗ в България. Колежите в страната от 11 трябва да станат 7 регионални и да предлагат по-кратък професионален курс на обучение. Студентските такси трябва да се увеличат неколкократно, тъй като в момента те са символични в сравнение с частното образование.
Научните институти включително и БАН също трябва да претърпят известни икономии. Тяхната работа трябва да е свързана най-вече с приложната наука, която да стимулира производството, селското стопанство и други приоритетни насоки на българската икономика.
Оценката на Световната банка за всички тези по-скоро финансови реформи е икономия от няколкостотин милион лева. Те ще са достатъчни, за да се финансира по-високото заплащане на работещите в структурите към МОН и да се започне адекватно стратегическо планиране на образованието с цел повишаване неговото качеството.
Viki
на 07.10.2007 в 15:14:12 #4Нормите в Европа са 13-14 ученика на 1учител. В по-големите градове в България това съотношение е 10-11. Ако това е големият проблем на реформата, то мисля, че министерството няма проблеми. Броят на учениците в паралелките не трябва да се увеличава, особено в средното образование. Там учениците са по-едрички (особено 11 и 12 клас) и няма да достига въздух в класната стая. Грешка е министерството да мери всички ученици с един аршин и да иска от учителите да "тунтуркат" 18 годишни мъже, по същия начин, както и 10 годишните ученици - едно дете с тегло 30 кг, седейки на 2 крака на стола не може да го счупи, но един 80-90 кг. ученик - не се знае.
котка
на 07.10.2007 в 13:49:33 #3Учениците са тотално неграмотни! Един отличник от столична гимназия го написа ей така: "Асъм утличник" Тия учители трябва да ги уволнят веднага! А компетентните наистина трябва да вземат три-четири пъти повече пари.
icocico
на 07.10.2007 в 12:35:28 #2Хубава статия, обаче реално за да е качествено образованието е абсурдно един учител да учи повече от 30 деца в клас. Също така има норми за броя на часовете които може да вземе седмично един учител. Така че, тези съкращения, които очевидно са наложителни, трябва да се направят разумно
Неделчо Съботинов
на 06.10.2007 в 14:42:57 #1Наистина, не е редно да има учители в държавни училища на държавна издръжка с по 5-6 деца в клас. Това е разхищение на ресурс. Колкото до това дали се преподава по-качествено на по-малка група това е безспорно, но когато децата плащат и училището е частно, иначе нямам как да стане на държавно...